Examinarea se desfasoara prin sustinerea, succesiv, a probei teoretice si a probei practice.
Proba teoretica cuprinde un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie, criteriile de promovabilitate fiind urmatoarele:
a) pentru categoriile AM, A1, A2 si A, testul cuprinde 20 intrebari, timpul de solutionare fiind de 20 minute. Se declara „admis” candidatul care raspunde corect la cel putin 17 intrebari;
Testele teoretice trebuie sa cuprinda si notiuni specifice categoriilor pentru care se sustine examinarea, dupa cum urmeaza:
A. pentru categoriile AM, A1, A2 si A:
- folosirea echipamentelor de protectie, cum ar fi: manusile, cizmele, imbracamintea si casca;
- vizibilitatea motociclistilor pentru ceilalti participanti la trafic;
- riscurile legate de diferitele conditii de circulatie, acordandu-se atentie si portiunilor alunecoase de sosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, sinelor de tramvai etc;
- elementele mecanice legate de siguranta conducerii auto, acordandu-se atentie si comutatorului pentru intreruperea curentului in cazuri de urgenta, curelei de transmisie si nivelului de ulei;
Proba practica – va consta in efectuarea unor manevre practice de conducere a vehiculului pe drumurile publice si/sau in poligon.
MANEVRE LA PROBA PRACTICA IN POLIGON
- coborarea motocicletei de pe cric/suportul de sprijin cu motorul oprit si deplasarea acesteia pe o distanta de 5 m intr-un spatiu cu latimea de 0,5 m, fara ajutorul motorului, mergand alaturi de vehicul pana la locul de plecare. Neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral, nementinerea in pozitie verticala pe cele doua roti sau neefectuarea probei se penalizeaza;
- mersul sinuos printre jaloane, constand in parcurgerea continua, cu ajutorul motorului, a unui traseu printre 5 jaloane. Atingerea unuia dintre jaloane, neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
- executarea de opturi printre 4 jaloane, constand in efectuarea continua a 6 astfel de manevre, cate 3 manevre intr-un sens si in celalalt, cu inceperea executiei din partea stanga a ultimului jalon. Atingerea unuia dintre jaloane, neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
- deplasarea in linie dreapta, constand in parcurgerea cu ajutorul motorului a unei distante de 50 m intr-un spatiu cu latimea de 0,5 m, cu bratul stang ridicat orizontal. Neincadrarea in spatiul delimitat de marcajul lateral sau sprijinirea cu piciorul de sol se penalizeaza;
- urcarea motocicletei pe cric/suportul de sprijin. Neefectuarea acestei manevre se penalizeaza.
MANEVRE SPECIALE LA PROBA PRACTICA IN POLIGON
- Accelerare pana la 50 km/h, de la punctul de plecare pe distanta de 47 m, in viteza a II-a sau a III-a;
- Ocolirea obstacolului cu mentinerea directiei de deplasare;
- Franare in interval de 16,5 m cu schimbarea treptelor de viteza;
- Viraj la stanga;
- Accelerare pana la 30 km/h pe distanta de 30 m;
- Ocolirea obstacolului cu mentinerea directiei de deplasare;
- Accelerarea la peste 50 km/h pe distanta de 14 m;
- Franarea cu frana din fata si frana din spate incepand de la ultimele doua jaloane, pe distanta de 16 m, cu oprire la punct fix (locul de sosire), unde va urca motocicleta pe cric.
In timpul probei practice, examinatorul verifica urmatoarele aptitudini si modul de comportare specifice pentru categoriile A1, A2, A:
1. pregatirea si controlul vehiculului din punctul de vedere al sigurantei circulatiei. Candidatul trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati sa conduca in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
- sa fie echipat cu echipamentul de protectie, cum ar fi manusile, cizmele, imbracamintea si casca de protectie;
- sa efectueze un control sumar al starii pneurilor, franelor, directiei, comutatorului de oprire in caz de urgente, in cazul in care exista, lanturilor, fluidelor precum uleiul de motor, lichidul de racire si altele asemenea, luminilor, dispozitivelor reflectorizante, indicatoarelor de directie si dispozitivului de avertizare sonora;
2. manevre speciale ce urmeaza sa fie testate in ceea ce priveste siguranta rutiera:
- asezarea motocicletei pe cric/suportul de sprijin sau coborarea ei de pe cric/suportul de sprijin si deplasarea sa fara motor, mergand pe langa vehicul;
- parcarea motocicletei pe cric/suportul de sprijin;
- executarea a cel putin doua manevre cu viteza mica, dintre care un slalom; aceasta ar trebui sa permita evaluarea manevrarii ambreiajului in combinatie cu frana, echilibrul, directia vizuala si pozitia pe motocicleta si pozitia picioarelor pe rezematoarele de picior;
- executarea a cel putin doua manevre cu viteza mare, dintre care una in treapta a doua sau a treia, la o viteza minima de 50 km/h, si o manevra de evitare a unui obstacol la o viteza minima de 30 km/h; aceasta ar trebui sa permita evaluarea competentei privind pozitia pe motocicleta, directia vizuala, echilibrul, tehnici de mentinere a directiei si de schimbare a vitezelor;
- franare: se executa cel putin doua exercitii de franare, inclusiv franarea de urgenta la o viteza minima de 50 km/h; aceasta ar trebui sa permita evaluarea competentei privind manevrarea franei din fata si a franei din spate, directia vizuala si pozitia pe motocicleta.
Proba practica de conducere a motocicletei in poligon este promovata de candidatii care parcurg traseul in cel mult 3 minute si nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
Proba practica in poligon pentru categoria AM
Proba practica pentru categoria AM consta numai in verificarea aptitudinilor in poligoane special amenajate avand dimensiunile si dotarile conform schitei prevazute in anexa nr.5 (aceleasi cu cat. A1, A2, A), cu executarea probelor prevazute in anexa nr.6 (manevre la proba practica in poligon), sfarsitul probei consemnandu-se la momentul ajungerii in punctul „Sosire”.
Proba practica de conducere a moped-ului in poligon este promovata de candidatii care parcurg traseul in cel mult 2 minute si nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
Candidatul este declarat respins, indiferent de numarul greselilor acumulate sau de timpul scurs pentru efectuarea probelor practice in poligon, daca:
— a cazut cu motocicleta;
— nu a respectat „traseul” in poligon;
PROBA PRACTICA DE CONDUCERE A VEHICULULUI PE DRUMURILE PUBLICE
In timpul probei practice de conducere a vehiculului pe drumurile publice, examinatorii urmaresc modul de comportare a candidatilor, in functie de categoria vehiculului, dupa cum urmeaza:
Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile A1, A2 si A:
- sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
- sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
- sa abordeze curbe;
- sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
- sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
- sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau un drum similar, daca este cazul; sa treaca de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
- sa depaseasca alte vehicule, obstacole, masini stationate, sa fie depasiti de alte vehicule, daca este cazul;
- sa respecte regulile instituite in zona amenajarilor rutiere speciale, daca este cazul: intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborarea pantelor, precum si circulatia in tunele;
- sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea de pe vehicule.
Rezultatul examinarii se consemneaza, pentru fiecare proba sustinuta, prin calificativul „admis” sau „respins”.
Sursa: www.mai.gov.ro